WoW! ITCorner – Współpraca Vazco/QuantUp/IDEACTO/Alfa-net

Opracowane przez: Paulina Baszak

Opublikowany dnia 02 marca, 2023

5

Martha to nowoczesny system zarządzania windami wyposażony w funkcję interakcji głosowej i rozpoznawania twarzy, uczący się zachowań i przyzwyczajeń jej użytkowników, nagrodzony w konkursie PropTech Festival 2022. Nie doszłoby do jego powstania, bez współpracy w ramach ITCorner. Przeczytajcie historię o innowacyjnym projekcie Vazco, QuantUp, IDEACTO i Alfa-net dla firmy ZREMB.

Jak rozpoczęła się współpraca w ITCorner?

Wszystko zaczęło się od informacji, z którą w ITCornerze podzielił się Rafał Pisz z firmy QuantUp. Dotyczyła ona ciekawego i ambitnego projektu dla firmy ZREMB (polska firma o długiej tradycji, znana z budowy urządzeń dźwigowych). Ideą było zrewolucjonizowanie rynku poprzez wprowadzenie wind, które będą w stanie angażować swoich użytkowników, m.in. rozmawiając z nimi. Oprócz tradycyjnych przycisków – niezupełnie tradycyjnie odtworzonych na ekranie dotykowym – użytkownicy mieli uruchamiać i kontrolować windy za pomocą poleceń głosowych. W tym samym czasie te urządzenia miały być wystarczająco inteligentne, aby potrafiły na nie odpowiednio reagować.

Rozwiązanie miało również rozpoznawać wzorce zachowań użytkowników analizowanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W początkowej fazie rozwoju tej technologii, to „inteligentne rozwiązanie windowe” stanowiło tylko część pełnego systemu zarządzania i konserwacji wind. Z czasem doszli admini definiujący zawartość wyświetlaną w kabinie, kontrolerzy zdolni do standaryzowania swojej pracy poprzez korzystanie z aplikacji stworzonej do generowania wewnętrznych i zewnętrznych raportów na temat stanu technicznego dowolnej windy.

Parę słów od Michała Zachera, członka ITCorner, CEO Vazco, o tym jak projekt się potoczył:

  • Razem z QuantUp pomogliśmy zdobyć firmie ZREMB  dofinansowanie na poziomie 3 mln zł.
  • Zaproponowaliśmy podejście, dzięki któremu udało się zmniejszyć budżet projektu z 3 mln do 500 tys. zł (6-krotna redukcja budżetu). Czas realizacji skróciliśmy z szacowanych 2 lat do pół roku (4-krotna redukcja czasu realizacji).
  • Wykorzystaliśmy nasze doświadczenie w efektywnej realizacji i spinaniu projektów innowacyjnych. Dzięki podejściu leanowemu realizujemy cele naszych klientów w jak najbardziej optymalnym budżecie i czasie.
  • Znaleźliśmy sposób na zbudowanie współpracy z Politechniką Wrocławską. Grupa studentów zrealizowała dla nas projekt pilotażowy pod zbadanie innowacyjnego podejścia do mechanizmów rozpoznawania mowy w języku polskim.
  • Nie jesteśmy specjalistami w AI/ML, a dla projektu ZREMB był to niezwykle ważny komponent. Połączyliśmy w tym obszarze siły z QuantUp’em.
  • Nie jesteśmy też specjalistami od hardware’u. W tym temacie w początkowych etapach projektu korzystaliśmy z doradztwa firmy Alfa-Net. Andrzeja Sobańskiego, właściciela firmy, poznaliśmy dzięki wspólnym działaniom w ITCorner.
  • Skorzystaliśmy ze wsparcia członka ITCorner: IDEACTO z przygotowania UI/UX. Dzięki wspólnym działaniom w ITCorner, zbudowaliśmy wzajemne zaufanie, dzięki czemu wybór partnera biznesowego był dla nas oczywisty.
  • Współpraca w tak profesjonalnym gronie była przyjemnością.

Rafał Pisz, CEO QuantUp, o tym jak projekt się rozpoczął i co było w nim ważne:

  • Moim wyborem Vazco jako dobrego partnera w projekcie kierowało zaufanie do Michała zbudowane podczas wieloletniej wspólnej pracy w zarządzie ITCorner. Stara maksyma mówi:  “ firma jest taka, jak jej właściciel”. 
  • Decyzja ZREMB koncentrująca wysiłek na szybkim i efektywnym dostarczeniu MVP ucieszyła nas bardzo, ponieważ była zgodna z DNA QuantUp. Na tych aspektach projektów AI koncentruje się bowiem Quantup Thinking, nasza autorska metodyka ich realizacji.  
  • Fakt, iż mogłem jeszcze raz pracować razem z Andrzejem, Nikodemem i Michałem był dla mnie nagrodą samą w sobie.

Czego oczekiwał klient?

  • Szybkiej dostawy – prototyp MVP o błyskawicznej reakcji, który miał zostać dalej zanalizowany przez klienta.
  • Interdyscyplinarnego podejścia – z uwagi że procesy automatyki przemysłowej miały być uruchamiane i kontrolowane za pomocą rozwiązań opartych na stronie internetowej.
  • Możliwości dalszego rozwoju – produkt stworzony z uwzględnieniem jego potencjalnych możliwości, który ostatecznie miał stanowić pełne, wielowarstwowe rozwiązanie dla systemów windowych.

Jak powstała Martha?

Współpracując ściśle z klientem, ogólna idea została przekształcona w zbiór definicji. Poprzez rozpoznanie kluczowych celów technicznych i biznesowych projektu, zidentyfikowany został jego cel, opisując kluczowe funkcjonalności i wizualizując je na szkicach. Jako inwestycja długoterminowa, projekt musiał być starannie zaplanowany pod względem finansowania, i w tym zakresie Vazco również było pomocne.

Vazco wspólnie z klientem zdecydowało się rozpocząć pracę od prototypu, który obejmie wszystkie kluczowe funkcjonalności. To oznacza, że będzie działać w ciągu kilku tygodni, aby klient mógł dokładniej przeanalizować projekt i zdecydować o jego ostatecznym kształcie. Praca została podzielona na kilka powiązanych ze sobą podprojektów i jeden z nich – rozpoznawanie twarzy i wzorce zachowań – został przekazany firmie QuantUp. Jednak resztę – w szczególności moduł asystenta głosowego i serce całego rozwiązania: API Gateway, serwer oparty na Node, pośredniczący między wszystkimi elementami systemu oraz kontrolerami przemysłowymi wind, do których uzyskuje dostęp za pośrednictwem protokołu CANopen – przejęło Vazco.

 

Jakie rezultaty zostały osiągnięte?

Dostarczając prototyp, Vazco stworzyło solidną podstawę dla finalnego produktu. Zostało opracowane rozwiązanie łatwe w utrzymaniu i rozbudowywania. Wszystkie kluczowe funkcjonalności – internetowe rozwiązanie kontroli windy, interakcja głosowa, rozpoznawanie twarzy, wsparcie dla utrzymania i zarządzania windami – są już dostępne. Wybory technologiczne zostały dokładnie przebadane i dokonane: Node.js dla API Gateway, React/Electron dla aplikacji kabinowej oraz Meteor/React dla systemu zarządzania i utrzymania.

Martha zwyciężyła w konkursie PropTech Festival 2022, obok ParkCash i Żabka Nano. 

Dlaczego to jest ważne?

To dzięki wspólnemu działaniu w ITCorner, została zbudowana mocna sieć kontaktów – właścicieli firm, którzy ufają sobie i wiedzą, że są w stanie dostarczyć wysoką jakość. Żaden ze wspomnianych  podmiotów nie byłby w stanie zrealizować projektu dla ZREMB-u samodzielnie. Szukanie takich firm na rynku, pod kątem tego innowacyjnego projektu, byłoby czasochłonne, bez żadnej gwarancji znalezienia ich w takiej konfiguracji w zakresie potrzebnych kompetencji, jak to było w tym przypadku.

To środowisko ITCornera pozwoliło Vazco, QuantUp, IDEACTO  oraz Alfa-net  zbudować to, co Charlie Munger swego czasu nazwał “naturalną siecią zasłużonego zaufania” (“seamless web of deserved trust”). To właśnie tego typu sieci mogą budować innowacyjność Polski oraz pozwalają tworzyć rzeczy ciekawe i ambitne.

W podsumowaniu, to dzięki tej synergii – bazującej na biznesowym zaufaniu – powstał projekt nowatorski, przynajmniej na skalę polską.

 

Paweł Tymowski – prezes zarządu firmy ZREMB sp. z.o.o., która jest pomysłodawcą Marthy – tak podsumowuje proces współpracy ze wspomnianymi firmami:

  • Przy tworzeniu Marthy potrzebowaliśmy dwojakiej technologii.
  • Z jednej strony: technologii przemysłowej, w zakresie konstruowania sterowników i nowoczesnych systemów wind idących w stronę rozwiązań regeneracyjnych (i zgodne z duchem circular economy). To mieliśmy na pokładzie – to nasza domena.
  • Z drugiej strony: była nią technologia „cyfrowa” – zaprojektowanie backendu i frontendu dla interface’u i stworzenie modelu na bazie algorytmów AI – co miało odpowiadać za „duszę” Marthy. Nie mieliśmy w tym kompetencji, nie było to naszą domeną biznesową.
  • Wsparcie ze strony „konsorcjum” firm z ITCornera było dla nas istotne, ponieważ wszystko było robione pod jednym parasolem. Zespół tych firm był na tyle komplementarny, iż mogliśmy realizować każdy z “cyfrowych” etapów bez obawy, że będziemy musieli szukać kolejnego partnera. Było to dla nas korzystne czasowo i finansowo.

Powiązane artykuły

WOW! ITCorner – Krzysztof Ryk z Antologic WOW! ITCorner – Krzysztof Ryk z Antologic

Jak odblokować wzrost firmy, który był skutecznie utrudniany przez stare oprogramowanie? Jak doszło do współpracy Antologic z amerykańską firmą Prove? O szczegółach tych dwóch projektów opowiada nam Krzysztof Ryk z Antologic. Read More

Czytaj więcej
Największe wydarzenie branży mobile w Polsce – MTC już w marcu! Największe wydarzenie branży mobile w Polsce – MTC już w marcu!

Dokładnie 28 i 29 marca 2023 roku w Krakowie odbędzie się kolejna edycja konferencji – Mobile Trends Conference. Event odbędzie się stacjonarnie w Metropolo Kraków by Golden Tulip, ale można wziąć w nim udział również online. Będą dwa dni, sześć ścieżek tematycznych oraz gala rozdania nagród z imprezą networkingową. Biznes znowu ma gdzie świętować! Read More

Czytaj więcej
Razem można więcej – rozmowa z Karoliną Charewicz-Jakubowską, dyrektor zarządzającą ITCORNER Razem można więcej – rozmowa z Karoliną Charewicz-Jakubowską, dyrektor zarządzającą ITCORNER

Razem można więcej – rozmowa z Karoliną Charewicz-Jakubowską, dyrektor zarządzającą ITCORNER razem można więcej – rozmowa z karoliną charewicz-jakubowską, dyrektor zarządzającą itcorner Razem można więcej – rozmowa z karoliną charewicz-jakubowską, dyrektor zarządzającą itcorner Przeczytajcie wywiad z Karoliną, która podzieli się swoim doświadczeniem z zarządzania wyjątkową organizacją, jaką… Read More

Czytaj więcej
WoW! ITCorner – Współpraca Human Partner i Antologic WoW! ITCorner – Współpraca Human Partner i Antologic

Poznajcie szczegóły współpracy biznesowej między dwiema firmami członkowskimi ITCorner: Human Partner, członek klastra od 2017 r. i Antologic, którzy są z nami na pokładzie od 2015 r. Owocem tej współpracy jest opracowanie narzędzia dla Antologic… Read More

Czytaj więcej

Zapisałeś się do naszego newslettera

Sprawdź skrzynkę mailową i potwierdź swoją subskrypcję.