Onboarding – obowiązek czy szansa

Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa pokazało, że tylko 12% pracodawców robi świetną robotę podczas onboardingu. Dlaczego warto poświęcić czas i energię na dobry onboarding? Co zyskuje firma, dbając o właściwe wprowadzenie nowego pracownika?

Na te pytania odpowiedział Michał Nikołajuk, CEO Rite NRG, podczas pierwszego spotkania HR/EB w 2021 roku. Michał podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem – pokazał proces onboardnigu od podszewki i przekonywał o tym, jak istotny jest w branży IT. Natomiast podczas zaplanowanego panelu dyskusyjnego „Co należy robić, aby mieć w swojej firmie super onboarding?” uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami i pomysłami.

spotkanie-hreb-1

Jakie zalety daje dobrze przeprowadzony onboarding?

  • Większa motywacja i zaangażowanie nowych pracowników
  • Większa identyfikacja z firmą i budowanie relacji w zespole/firmie
  • Szybsza adaptacja pracownika, co przekłada się na jego efektywność i samodzielność
  • Lepsza atmosfera w pracy
  • Lepsza opinia o firmie, np. na social mediach, forach i portalach
  • Mniejszy współczynnik zmiany pracy

Kiedy zaczyna się onboarding i kto za niego odpowiada?

Już na etapie rekrutacji pracodawca powinien zainteresować się tematem onboardingu, który wpłynie na zainteresowanie potencjalnego pracownika firmą oraz jego pierwszymi doświadczeniami w nowej pracy. Warto od początku dbać o dobry wizerunek firmy oraz tworzyć dobre relacje.

Bezpośrednio odpowiedzialność za onboarding powinien wziąć przełożony, który odpowiada za pracownika, przy silnym wsparciu HR.

Ważne obszary onboardingu

  • Administracyjny – firma powinna ułatwić pracownikowi wszelkie kwestie administracyjne (umowy, inne dokumenty)
  • Kulturowy – zapoznanie pracownika z kulturą organizacyjną firmy
  • Projektowy – dokładne wytłumaczenie, jak wygląda stanowisko i jakie są oczekiwania firmy
  • Techniczny – zapewnienie wszystkich niezbędnych urządzeń i/lub zorganizowanie przestrzeni do pracy
  • Procesowy – wytłumaczyć wszelki formalności i procesy
  • Relacyjny – tworzenie relacji ze współpracownikami

Dlaczego warto zadbać o przyjazny onboarding?

Onboarding, który pozwoli nowemu pracownikowi szybko i łatwo zaaklimatyzować się w nowej firmie, będzie pierwszym krokiem do budowania dobrej relacji i przywiązania do organizacji. Jest to niezwykle istotne, zwłaszcza teraz – w czasach pandemii i pracy zdalnej.