RAPORT MARKETING w branży IT w 2021 – Transformacja cyfrowa

Trzecie spotkanie grupy marketingowej w tym roku, które odbyło się 10 marca, poprowadziła Monika Garyantesiewicz, CEO iMARKETING TRANSFORMER. Prelegentka na spotkaniu przedstawiła wnioski z raportu „Marketing w branży IT w 2021 roku”, w którym brały udział firmy członkowskie ITCorner.

Monika zaprezentowała także narzędzia do marketingu online, które mogą okazać się bardzo przydatne w 2021 roku. Druga część spotkania miała formę otwartej dyskusji, dotyczącej marketingu B2B.

Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z raportem, zachęcamy do jego przeczytania.

itcorner-spotkanie-marketingowe-#3

Aktualne trendy na podstawie Digital Global Overview Report

  • liczba użytkowników internetu z roku na rok rośnie;
  • od stycznia 2020 do stycznia 2021 przybyło ich 7,3%, czyli 316 milionów osób;
  • wzrasta także liczba użytkowników Social Mediów, od zeszłego roku jest ich aż 13,6% więcej (+490 mln).

Globalne zmiany w marketingu:

  • zachowania związane z wyszukiwaniem online ulegają zmianie;
  • wzrasta udział wyszukiwania głosowego;
  • wyszukiwanie społecznościowe – coraz większe znaczenie mediów społecznościowych;
  • szybkość połączeń internetowego przyspiesza;
  • najbardziej interesujące użytkownika treści to treści edukacyjne;
  • rozwój narzędzi do rozpoznawania obrazu.

O raporcie „Marketing w branży IT w 2021 roku”

Czego chcieliśmy się dowiedzieć?

Badanie dotyczyło działań marketingowych w 2021 w firmach z branży IT, zrzeszonych w ITCorner. Raport został przygotowany na podstawie informacji o:

  • ogólnych informacji o firmie;
  • danych o zespołach i i poszczególnych rolach/pozycjach marketingowych;
  • narzędzi marketingowych;
  • strategii i planów marketingowych.

Najważniejsze wnioski

Największa ilość badanych firm to software house’y, działające na rynku polskim i amerykańskim. Treści głównie tworzą działy marketingowe samodzielnie, a są to przeważnie artykuły i sekcja blogowa. Przedsiębiorstwa rzadko korzystają z usług zewnętrznych agencji marketingowych, natomiast jeśli decydują się na takie wsparcie, to zazwyczaj są to agencje SEO. Głównym narzędziem analitycznym jest Google Analytics, ale firmy często korzystają też z GSC i GTM.

Jakie nowe działania prowadziły badane firmy w 2020 roku?

  • analiza danych sprzedażowych i marketingowych;
  • działania SEO;
  • kampanie reklamowe na SM;
  • więcej webinarów, dzielenie się wiedzą;
  • działania marketingowe na Linkedinie.

Lekcje wyciągnięte z działań marketingowych w 2020 roku

  • błędem jest brak strategii i planu;
  • za dużo wydarzeń online;
  • niska ich jakość.

Wnioski z raportu w pigułce:

  • 50% firm posiada 1-osoby dział marketingowy;
  • 75% przedsiębiorstw posiada mniej niż 50 pracowników;
  • Większość firm jest dostawcą oprogramowania;
  • 80% marketerów tworzy treści samodzielnie;
  • 70% działań contentowych to pisanie artykułów na bloga;
  • 50% firm nie korzysta ze wsparcia agencji marketingowych;
  • 80% przedsiębiorstw analizuje ruch na stronie internetowej;
  • Ponad 50% firm korzysta z GSC, które jest ich głównym narzędziem SOE.

Jakie działania marketingowe powinny zostać wdrożone w 2021 roku?

Bardzo istotną kwestią jest wyznaczenie celów biznesowych, a następnie dostosowywanie celów marketingowych. Opracowanie planu i strategii działań także jest bardzo ważnym krokiem, który pomoże firmom w skutecznym marketingu.

Działaniami, które pomogą w opracowaniu celów i strategii są:

Budowa strategii marketingowej B2B w SH

1. Cele biznesowe

  • Opracowanie celów biznesowych na dany rok

2. Gdzie jesteśmy obecnie?

  • Audyt SEO
  • Audyt UX
  • Audyt komunikacyjny
  • Trendy/Konkurencja

3. Analiza i wyznaczenie potrzeb grupy docelowej

  • Analiza i opracowanie grupy docelowej
  • Segmentyzacja
  • Stworzenie person
  • Customer Interviews

4. Plan redakcyjny – strategia działania

5. Lejek sprzedażowy