RAPORT MARKETING w branży IT w 2021 – Transformacja cyfrowa
Trzecie spotkanie grupy marketingowej w tym roku, które odbyło się 10 marca, poprowadziła Monika Garyantesiewicz, CEO iMARKETING TRANSFORMER. Prelegentka na spotkaniu przedstawiła wnioski z raportu „Marketing w branży IT w 2021 roku”, w którym brały udział firmy członkowskie ITCorner.
Monika zaprezentowała także narzędzia do marketingu online, które mogą okazać się bardzo przydatne w 2021 roku. Druga część spotkania miała formę otwartej dyskusji, dotyczącej marketingu B2B.
Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z raportem, zachęcamy do jego przeczytania.
Aktualne trendy na podstawie Digital Global Overview Report
- liczba użytkowników internetu z roku na rok rośnie;
- od stycznia 2020 do stycznia 2021 przybyło ich 7,3%, czyli 316 milionów osób;
- wzrasta także liczba użytkowników Social Mediów, od zeszłego roku jest ich aż 13,6% więcej (+490 mln).
Globalne zmiany w marketingu:
- zachowania związane z wyszukiwaniem online ulegają zmianie;
- wzrasta udział wyszukiwania głosowego;
- wyszukiwanie społecznościowe – coraz większe znaczenie mediów społecznościowych;
- szybkość połączeń internetowego przyspiesza;
- najbardziej interesujące użytkownika treści to treści edukacyjne;
- rozwój narzędzi do rozpoznawania obrazu.
O raporcie „Marketing w branży IT w 2021 roku”
Czego chcieliśmy się dowiedzieć?
Badanie dotyczyło działań marketingowych w 2021 w firmach z branży IT, zrzeszonych w ITCorner. Raport został przygotowany na podstawie informacji o:
- ogólnych informacji o firmie;
- danych o zespołach i i poszczególnych rolach/pozycjach marketingowych;
- narzędzi marketingowych;
- strategii i planów marketingowych.
Najważniejsze wnioski
Największa ilość badanych firm to software house’y, działające na rynku polskim i amerykańskim. Treści głównie tworzą działy marketingowe samodzielnie, a są to przeważnie artykuły i sekcja blogowa. Przedsiębiorstwa rzadko korzystają z usług zewnętrznych agencji marketingowych, natomiast jeśli decydują się na takie wsparcie, to zazwyczaj są to agencje SEO. Głównym narzędziem analitycznym jest Google Analytics, ale firmy często korzystają też z GSC i GTM.
Jakie nowe działania prowadziły badane firmy w 2020 roku?
- analiza danych sprzedażowych i marketingowych;
- działania SEO;
- kampanie reklamowe na SM;
- więcej webinarów, dzielenie się wiedzą;
- działania marketingowe na Linkedinie.
Lekcje wyciągnięte z działań marketingowych w 2020 roku
- błędem jest brak strategii i planu;
- za dużo wydarzeń online;
- niska ich jakość.
Wnioski z raportu w pigułce:
- 50% firm posiada 1-osoby dział marketingowy;
- 75% przedsiębiorstw posiada mniej niż 50 pracowników;
- Większość firm jest dostawcą oprogramowania;
- 80% marketerów tworzy treści samodzielnie;
- 70% działań contentowych to pisanie artykułów na bloga;
- 50% firm nie korzysta ze wsparcia agencji marketingowych;
- 80% przedsiębiorstw analizuje ruch na stronie internetowej;
- Ponad 50% firm korzysta z GSC, które jest ich głównym narzędziem SOE.
Jakie działania marketingowe powinny zostać wdrożone w 2021 roku?
Bardzo istotną kwestią jest wyznaczenie celów biznesowych, a następnie dostosowywanie celów marketingowych. Opracowanie planu i strategii działań także jest bardzo ważnym krokiem, który pomoże firmom w skutecznym marketingu.
Działaniami, które pomogą w opracowaniu celów i strategii są:
Budowa strategii marketingowej B2B w SH
1. Cele biznesowe
- Opracowanie celów biznesowych na dany rok
2. Gdzie jesteśmy obecnie?
- Audyt SEO
- Audyt UX
- Audyt komunikacyjny
- Trendy/Konkurencja
3. Analiza i wyznaczenie potrzeb grupy docelowej
- Analiza i opracowanie grupy docelowej
- Segmentyzacja
- Stworzenie person
- Customer Interviews
4. Plan redakcyjny – strategia działania
5. Lejek sprzedażowy
Podziel się