Przeczytajcie wywiad z Karoliną, która podzieli się swoim doświadczeniem z zarządzania wyjątkową organizacją, jaką jest ITCORNER. Dowiecie się, jakie wyzwania stoją przed Stowarzyszeniem i w jaki sposób unikalne wartości, zaufanie i współpraca wpływają na jego rozwój. Poznacie trochę historii i plany organizacji, której duch otwartości i szczerości może stać się inspiracją dla szerszej społeczności.
Dlaczego zdecydowałaś się na dołączenie do ITCORNER w roli dyrektor zarządzającej?
Karolina: Decyzja, by dołączyć do ITCORNER w roli dyrektor zarządzającej była paradoksalnie łatwa. Paradoksalnie, bo miałam wówczas dwie inne stanowiskowo podobne możliwości i brakowało mi doświadczenia w IT. Staram się jednak wybierać w życiu raczej trudniejsze drogi i wyzwania – przygody z szansą na rozwój własny i innych, przestrzenie, w których jest miejsce na kreatywność i eksperyment.
ITCORNER jest zaś miejscem absolutnie wyjątkowym. Im więcej rozmów odbywałam i bliżej poznawałam ludzi w organizacji, tym bardziej nabierałam przekonania, że to miejsce ponad wszystko warte zaangażowania. Już pierwsza rozmowa z Grześkiem Rudno-Rudzińskim, ówczesnym Prezesem Zarządu, który zadzwonił do mnie z zaproszeniem na spotkanie, zadziałała jak magnes: niecodzienna szczerość i jasne przedstawienie problemów i wyzwań, z jakimi trzeba się zmierzyć.
Jakie wyzwania masz na myśli? Z czym mierzyła się wówczas organizacja?
Do zespołu ITCORNER dołączyłam w szczególnym momencie – rozpoznawania i konsumowania konsekwencji długotrwałej covidowej izolacji, która na organizacjach opartych na relacjach odcisnęła szczególne piętno. W ITCORNER nie było wówczas zespołu etatowego – poprzedni rozpadł się w czasie Covidu. Objęłam pierwszy raz w historii Stowarzyszenia stanowisko dyrektor zarządzającej, jako kobieta, i to niezwiązana wcześniej z IT – z całą świadomością, że wiele rzeczy będzie do wypracowania w pewnym sensie na nowo.
Co więcej, w pierwszym miesiącu mojej pracy wybuchła wojna. To dodało całej sytuacji dodatkowych walorów rozpoznawania terenu bojem. Poza wyzwaniami jednak, które są zawsze, zastałam unikalne środowisko ludzi i perspektywę współtworzenia i zarządzania bardzo nietypową organizacją.
ITCORNER to Stowarzyszenie przedsiębiorców, w którym relacje i współpraca odgrywają kluczową rolę. Jakie korzyści i wyjątkowość niesie ze sobą ta formuła działania, szczególnie w środowisku biznesowym zdominowanym przez konkurencję?
Karolina: ITCORNER to Stowarzyszenie przedsiębiorców – tworzą je właściciele i liderzy firm technologicznych z wyłącznym kapitałem polskim. Tworzą dosłownie, bo wewnętrzne inicjatywy i organy Stowarzyszenia napędzane są ich zaangażowaniem i czasem, który wolontariacko poświęcają. Zarząd, Komisja Rewizyjna, Komitet Członkowski, Koordynatorzy poszczególnych inicjatyw składają się z CEO firm, którzy są regularnymi członkami organizacji. Angażują się i spędzają razem czas, bo w ITCORNER to droga do zbudowania zaufania, poznania się i rozwoju. Na bazie tych relacji można otwarcie wymieniać się wiedzą, uczyć się od siebie, wyciągać wnioski i ….robić ze sobą biznes.
Jakościowe relacje to zatem DNA tego Stowarzyszenia. W organizacji zrzeszającej ponad 100 właścicieli można je budować jedynie w oparciu o wspólne wartości: transparentność, brak anonimowości, zaufanie, otwartość w dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą. Dlatego też rozwój organizacji nie jest równoznaczny z ilościowym wzrostem firm, a o przyjęciu do ITCORNER decydują rekomendacje, rozmowy z Komitetem Członkowskim i decyzja całej społeczności. Nie sprzedajemy członkostwa. Nie jesteśmy też miejscem sprzedawania produktów i usług. Biznes wychodzi tu organicznie, w oparciu o to, że członkowie lubią się, szanują, wymieniają wiedzą, ufają i pomagają sobie – nawet wtedy, gdy ze sobą konkurują.
Wspólnota doświadczenia i współpraca w ITCORNER, pomimo konkurencyjnego środowiska, to powody, które dają mi poczucie szczególnej wartości pracy, jaką wykonuję. Uczestniczę w projekcie, który z ducha wydaje się bardzo niepolski – otwartość, szczerość, gotowość do pomocy i wymiany wiedzy w środowisku biznesowym może rezonować dalej i wyznaczać nowe standardy jakości w relacjach. Relacjach B2B, B2C i, po prostu, w relacjach międzyludzkich. To interesujące zjawisko, w czasach posthumanistycznych wyzwań i zagrożeń. W świecie, w którym relacje ulegają spłyceniu i wulgaryzacji napędzanej przez media społecznościowe, ITCORNER jest dobrym miejscem, z dobrymi ludźmi. Tutaj większą siłę ma „my”, niż forsowane dziś wszechobecnie „ja”, tutaj wiemy, że bez wkładu własnej pracy w relacje niczego się nie osiągnie. Wierzę, że takie środowisko może wpływać na pewną szerszą społeczną zmianę, jaka powoli zachodzi w naszym kraju – kraju przez wiele lat dotkniętym ogromnym deficytem zaufania społecznego.
Organizacja wchodzi na nowy etap rozwoju, profesjonalizując się zarówno wewnętrznie, jak i na zewnątrz. Jakie są główne cele i projekty, które ITCORNER aktualnie realizuje?
Karolina: Oczywiście, nie ma rozwoju bez zmiany. Wyciągamy wnioski i idziemy naprzód. Zmienia się otoczenie biznesowe, profile firm, doświadczenia ludzi, których mamy wokół i ich potrzeby – przede wszystkim dlatego, że przez lata funkcjonowania w ITCORNER urośli, nabrali doświadczenia i mają apetyt na więcej. Nie zmienia się jednak to, co buduje tę organizację od podstaw: wysokojakościowa relacja i wyjątkowi ludzie.
Wciąż więc bardzo aktywnie spędzamy razem czas – co pozwala budować zaufanie, łączy, tworzy szczególną wspólnotę doświadczenia. Wymiana wiedzy i pomaganie sobie odbywa się nie tylko podczas managerskich spotkań, ale też w trakcie żeglowania po morzach czy górskich wypraw.
„ITCORNER to remedium na samotność ownera”, „ITCORNER dało mi więcej, niż jakiekolwiek studia MBA”, „dzięki ITCORNER urosłem o 100%”, „…o 200%”, „to moje największe źródło inspiracji”, „gdyby nie ITCORNER, nie istniałbym już biznesowo” – takie wypowiedzi słyszałam wielokrotnie.
Co więc teraz? Profesjonalizujemy się – w dobrym znaczeniu tego słowa. Mówię tu zarówno o profesjonalizacji procesów wewnątrz organizacji i dbaniu, by merytorycznie działo się tu jak najlepiej – przy zachowaniu wypracowanych wartości Stowarzyszenia.
Pracujemy jednak również nad wizerunkiem – nad tym, by pokazać na zewnątrz siłę, jaką ta społeczność tworzy i to, jak się rozwija. Koncepcja rebrandingu, który zaczynamy teraz komunikować, dzięki fantastycznej pracy Andrzeja Dobosza i Ani Podołowskiej z dobosz.studio, opiera się o najważniejszą wartość tej organizacji – ludzi. Niedługo odsłonimy również nową stronę www, której założenia podobnie mają wyjść naprzeciw zmianom ITCORNER. Dobrego komunikowania jego rozwoju i wartości.
Wizerunek jest ważny – dzisiaj nie trzeba tego nikomu tłumaczyć. Profesjonalne pokazanie się światu jest częścią procesu naszych zmian. W świecie, w którym budowa brandu i zaufania klientów jest częścią biznesowej aktywności, bycie wewnątrz tak wartościowego środowiska staje się znaczącym atutem. Dobrze komunikując więc wartości organizacji, wzmacniamy naszych członków – nie każdy przecież może tu być.
Pracujemy również nad projektami, które pozwolą lepiej wymieniać się wiedzą i dostarczać lepszego wsparcia firmom naszych członków, z tym samym założeniem też zawieramy ciekawe współprace i partnerstwa.
Z pewnością największym przedsięwzięciem, jakie aktualnie realizujemy, jest ogólnopolski kongres „UPGRADE’23. Konkurencyjność polskiego IT w zmieniającym się świecie”. Pracujemy nad wydarzeniem, jakiego nie ma jeszcze na rynku polskich eventów branży technologicznej. Tworzymy przestrzeń dla kadry C-level do dyskusji nad rozwojem, nad wnioskami z branżowych błędów, przede wszystkim jednak nad rozumieniem konkurencyjności i rozwoju. To będzie kongres mocnych paneli, merytoryczny i bezpośredni w otwartości przekazu – w duchu ITCORNER. Mamy już grono fantastycznych prelegentów. Lada moment rozpoczynamy promocję wydarzenia – wszystkich ciekawych zapraszam do Wrocławia 23-24.11.2023.
Hasło „upgrade” będzie nam towarzyszyć w dążeniu do jakości. Wierzymy, że istotą ludzkiego życia jest rozwój. Mamy ambicje – chcemy się rozwijać i razem rosnąć, każdy tak, jak potrzebuje – każdy w swoim tempie i na miarę swoich oczekiwań. Dzielimy się wiedzą i dajemy z siebie maksimum, by osiągnąć ten cel. Będziemy inspirować do rozwoju najlepiej w Polsce – to jednej z celów ITCORNER.